mudraya_ptica (mudraya_ptica) wrote,
mudraya_ptica
mudraya_ptica

про картинки про Георгия и дракона - 2

Еще одна порция Георгов, последняя, думаю.
Многие картинки интересны мне тут надписями, другие неопределенным временем и сложным авторством.


St George and the Dragon; the saint on horseback, wearing armour, leaning down and thrusting a lance into the dragon's mouth; woman standing at right with her hands clasped; representation of the Arch of Constantine behind.
Print made by: Anonymous. School/style: Florentine. 1490s
Lettered on the horse trappings: 'PER D [...] FORZA'; on tablet in the architrave of the arch: 'IMP. CAES FL. CONSTIANOMASIMO [...] ARCUM TRIVMPHIS ISINE DICAVIT'.
Curator's comments
Этот ранний и уникальный отпечаток является одним из самых значительных из всех ранних итальянских принтов. Он был каталогизирован Хиндом среди группы ранних флорентийских гравюр, выполненных в стиле, называемом ученым «Широкая манера (Broad Manner)», и теперь он считается творчеством Франческо Росселли. Тем не менее, этот пример флорентийского мастерства конца позднего конца пятнадцатого века нельзя отнести к Росселли с уверенностью, несмотря на запись в «Индексе Росселли» (1525), в котором описывается медная пластина '1o sangiorgio in dua fogli reali' (Св. Георг в [размер] двух королевских фолиантов). Анонимный мастер, ответственный за гравюру, заштриховал формы с наклонными параллельными линиями в строгой технике «Широкой манеры», также использовал обратные штрихи в манере «Битвы обнаженных» Антонио Поллайоло. Впечатляющим является точный вид - как театральный фон - триумфальной арки Константина в Риме. Похожие представления Арки в произведениях того периода: например, фреска Боттичелли «The Punishment of Korah» и Перуджино «Delivery of the Keys» как в Сикстинской капелле; «Резня невинных (Massacre of the Innocents)» Гирландайо в хоре С. Марии Новелла во Флоренции; и «Спор святой Екатерины» Пинтуриккио в Сала-дей-Санти из апартаментов Борджиа в Ватикане. Любопытно, что фигура принцессы в гравюре точно (наоборот) соответствует изображению святой Варвары на другой фреске («Св. Барбара, скрывающаяся из башни»), выполненной с 1492 по 1494 год Пинтуриккио в Борджиа Сала-дей-Санти. Гравировка складывается, разрывается и восходит по центру в двух направлениях; она также составлена в разных местах (например, на шлеме святого или в лице принцессы).
Bm



1

St George; the knight pierces the dragon with his lance in the right foreground, his horse is held on reins by the princess, who is standing behind to the right; in the left background the city with king and queen is seen, and equestrians in the left foreground; margins have been retouched
Print made by: Master of the Calvary. 1440-1450 (c.)
Bm
Дева любезно держит на веревочке лошадь Георга (а не дракона, как некоторые). Выгнутый щит встречается еще где-то.

2

Keizer Maximiliaan I knielt voor Christus, Albrecht Dürer (school of), 1519
print maker: Hans Springinklee (attributed to)
Keizer Maximiliaan I knielt voor Christus, omringd door de Heilige Joris, Maximiliaan, Barbara, Leopold, Sebastiaan, Andreas en Maria met het Christuskind. Binnen de voorstelling teksten op drie banderollen: één bij de mond van Maximiliaan, één bij de mond van Maria en éé;n bij de mond van Christus. Boven en onder de voorsteling teksten in het Latijn, deels in versvorm.
Rm

3

St George on horseback slaying the dragon, he drives a lance through its mouth, a young girl stands at the right with her hand together
Print made by: Angelo Falconetto. 1507-1567
Bm
Мне тут девушка почему-то приглянулась)

4

St George mounted on his horse at left fighting the dragon; Queen fleeing at the right; a mountainous landscape and townscape visible in the centre background
Print made by: Marcantonio. 1500-1527
Inscribed at bottom centre of plate "MAR.ANT"
Bm

5

Joris doodt de draak, Cornelis Cort, after Giulio Clovio, 1578
Rm
А здесь глянулись руины

6

St George and the slain dragon; the saint whole-length in armour, holding a flag in his left hand and right hand on hip.
Formerly attributed to: Albrecht Altdorfer. Drawn by: Anonymous. 17thC(early)
Curator's comments
Probably Bavarian, early XVIIc.
Bm
Из серии немолодых усталых Георгов

7

H. Joris doodt de draak, Lucas Vorsterman (I), after Rafael, 1627, England
Rm
Я слышала (и видела), что буква N часто писалась перевернуто, как И. Но, по-моему, ни разу еще оба варианта не встречались в одной надписи. Рафаэль написан сначала как Raphaelis, а потом для верности повторен еще раз как Raphel Vrbin.

8

Magnus Forteman, eerste potestaat van Friesland, Pieter Feddes van Harlingen, 1618 - 1620
Magnus Forteman, eerste potestaat van Friesland. Staande ten voeten uit, vaandel met H. Joris in de hand. In een ornamentale omlijsting. Illustratie, met tekst op achterzijde, afkomstig uit het boek: Frisia seu de viris rebusque Frisiae illustribus libri duo.
Bm
Картинка-иллюстрация к истории ооочень древних фризских правителей, признанной позже совершенно фантастической, если не ошибаюсь. Здесь тоже явный Михаил назван Йорисом, непонятно почему.

9

Правая панель триптиха, четыре солдата-святых, которые смотрят вправо, носят куриаторы и клаоки и держат длинные копья, каждая с греческой надписью; слева направо: св. Георгий, Теодор Стратилат, Димитрий и Пантолеон.
Russia. 18thC
Bm

10

A man (Thomas Hearne?) sitting at bottom right in profile, writing a book, looking towards two children on the left who carry a shield and helmet towards him, an armour at their feet, papers and books scattered around on the floor, Death sitting and leaning against him; three allegorical figures flying above, carrying St George's flag and blowing a clarion; six cherubs flying just below them, carrying further crosses and indicating the book title in the centre lettered within a chain of St George; frontispiece to the 'Black Book' of the Garter.
Print made by: Joseph Sympson I. 1724
Lettered within image with title of the book in Latin, at bottom right with production detail: "J. Sympson sculp".
Curator's comments
The frontispiece to 'The Register of the Order of the Garter from its cover in Black Velvet, usually called the Black Book: with notes, and an introduction by the Editor' (J. Anstis), London 1724.
Bm
Я тут вообще ничего не поняла, меня зацепило Liber Niger ))

11

St George, in armour and helmet, thrusting his lance through the jaw of the dragon, with the Virgin and Child looking on above with angels, after Maratti
Etching and engraving, printed from two plates, one with a second dedication
Published by: Benoît Farjat. After: Carlo Maratti. Print made by: Andrea Procaccini. 1704-1734
Lettered below on main plate with a dedication to Hieronymus Vicentino, archbishop of Thessalonika, signed by 'Andreas Procacinus'. On the second plate of dedication below, a coat of arms and text beginning 'Ut hoc per Equit. Carolum Marattum praeclare inventum, aerique mea cura incisum auspicato ederem ...', signed 'Benedictus Fariat sculpsit' and with a Papal and French privilege 'Cum Privil. S. Pontif. et Sup. permissu'
Curator's comments
An unusual plate with a double dedication. The text makes it clear that Farjat was the publisher, and that Procaccin made the plate, even though Farjat's name is followed by 'sculpsit' (possibly referring here to the letter engraving). The print is listed by Pommier under Farjat 35 (unless the impression that she saw varied).
Bm
Вместо девушки - Дева Мария с младенцем на облаке.

12

St George refusing to sacrifice to the Pagan gods, a scene set before a circular temple with a priest behind the altar pointing to a statue, and the emperor in the background
After: Pietro Rotari. Print made by: Dionigi Valesio. 1730-1750
In margin a dedication by the engraver, 'Dionysius Valesi Parmensis', to Cardinal Angelo Quirino, with 'P.R.pin.' at bottom left.
Bm
Одна из очень немногих картинок, демонстрирующих проповедующего христианство язычникам Георга.

13

Memorietafel van heer Raas van Haamstede, gedood tijdens de slag bij Brouwershaven, 1426, Dirk Verrijk, after anonymous, 1783
Getekende kopie naar het anonieme Memorietafel van heer Raas van Haamstede van ca. 1455. De heer Raas van Haamstede werd gedood tijdens de slag bij Brouwershaven, 14 januari 1426. Centraal Christus, links H. Joris, rechts de H. Elisabeth van Hongarije. Op de voorgrond links knielend de heer Raas van Haamstede de Jonge, de oudste dochter Maria van Haamstede met haar echtgenoot Lodewijk Blois van Treslong. Aan de rechterkant de echtgenote, vrouwe Agnes de Vriese van Oostende met de twee jongere dochters. Bij elk persoon is hun wapen afgebeeld. Onder de voorstelling een opschrift van 2 regels in het Nederlands. Bij de slag bij Brouwershaven werd het het Engelse leger van Jacoba's derde echtgenoot, Humphrey van Gloucester, verslagen door het leger van Filips de Goede. Naar het schilderij destijds in het bezit van de heer Corn. van Citters in kasteel Bruelis (Zuid-Beveland).
Rm
Тоже не очень поняла, этот мемориетафель написан в 1426 или в 1455? Непонятно, сохранился ли он. Из г-перевода ничего не поняла, кто хочет, может сам перевести)).
Качество самой гравюры конца 18 века вызывает некое недоумение.

14

St George. Woodcut with chiaroscuro tint applied in sage green
Formerly attributed to: Albrecht Altdorfer. 1700-1799
Curator's comments
Вероятно, это подделка восемнадцатого века с гравюры на дереве Святого Георгия, ранее приписываемой Альтдорферу, фотография которой смонтирована с этим оттиском. Фотография исходит от изображения Святого Георгия в Вене, что соответствует древесному блоку, ранее принадлежавшему коллекции Дершау. См. Обзор Axel Weixlgarttner о Т. Штурге Мур, «Альбрехт Альтдорфер ...» в «Mitteilungen der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst», 1903, стр. 47-48.
Bm
Не удалось выдать натурального крокодила за дракона и неизвестно кого за известного Альтдорфера).

15

Landscape with St George and the princess facing each other, next to the slayed dragon; behind them, three women; on the left, a horse and a dead woman lying on the ground; on the right, women bowing low; proof before letters.
Print made by: Charles Levasseur. After: David Teniers the Younger. 1749-1816
Bm
Многофигурная композиция, персонажи не очень понятны. Что за веревочку дает Георг девушке? Дракон ранен и приручен? Или, мол, тащи добычу домой сама?

16

The contest between St Denys and St George, representing, respectively, France and England; with St Denys kneeling before St Peter who sits enthroned, dressed as a pope; St George stands at left and looks on as St Peter declares St Denys as the winner; saints and angels surround them; lettered state of illustration to canto 16 of Voltaire's 'La Pucelle d'Orléans' (Paris: Didot le Jeune, 1795)
(Конкурс между Сент-Дени и Сент-Джорджем, представляющими соответственно Францию и Англию; с Сент-Денисом, стоящим на коленях перед святым Петром, который сидит на троне, одет как папа; Святой Георгий стоит слева и смотрит, как Сент-Питер объявляет Сен-Дени в качестве победителя; святые и ангелы окружают их; обозначенное иллюстрацией к песне 16 из «La Pucelle d'Orléans» Вольтера)
Etching and engraving, on chine collé
Print made by: Pierre Baquoy. After: Clément Pierre Marillier. 1795 (c)
Bm
Папа выбрал Дениса, а не Георга, по свидетельству французского автора)

17

St George and the Dragon, design for an equestrian statue from the original in Windsor Castle, sketch by an amateur for a satirical print; George III as St George, in uniform and on horseback, holds up a sword, about to strike a dragon with the head of Napoleon, Britannia at left.
Drawn by: Lt-Col Thomas Braddyll. c.1805
Curator's comments
Not in Binyon. Study for BM Sat 10424, etched by James Gillray and published 2 Aug, 1805. Purchased as part of a group of drawings by amateurs supplied to Gillray.
Bm

18

Illustration to the 'History of the Seven Champions of Christendom', by Richard Johnson; lions of the wilderness in foreground resting on lap of women, Sabra, who sits to right, St George approaches from left through glade of dark forest
Drawn by: Thomas Uwins. 1782-1857
Bm
Есть два ручных льва, но нету дракона.

19

Title (series) Galerie des Frères Boisserée
Левая панель триптика «Смерть Девы (The Death of the Virgin)»; два донора (из оригинальной картины) в доспехах и на коленях в молитве, оба направлены вправо, Никисий Хакени (Nicasius Hackeney) справа и его брат Георг (Georg) слева; святые Никасиус и Джордж (Nicasius and George) стоят за ними и положили руки на плечи, Святой Георгий стоял перед драконом и держал знамя слева; Литография с желтым оттенком
Print made by: Ignaz Bergmann. After: Joos van Cleve. After: Jan van Scorel (attributed on plate to). Printed by: Joseph Selb. Print made by: Johann Nepomuk Strixner (also director). 1831. Munich
Lettered in lower margin with production details: "Joh: Schoreel pinxt:" and "Lithographirt unter der Direction von Strixner gedr. u. d. Direct. v. Selb in München" and "Strixner u: Bergman del: 1831".
Bm

20

St. Johannes St. Geminianus St. Petrus der Märtyrer St. Georg
Title (series): Die Vorzüglichsten Gemälde der Königlichen Galerie in Dresden nach den Originalen auf Stein Gezeichnet
Madonna with Saint George (Madonna and Child with Saints John the Baptist, Geminian, Peter Martyr and George); the Virgin Mary holding a semi-nude Child on her lap, seated on a high throne; around her saints and putti; St George, front right, resting a foot on the head of a dragon; John the Baptist, left, pointing and the Virgin and Child; putti playing in the foreground; in an elaborately decorated architectural setting; landscape visible throught the lunette behind the figures.
Lithograph on chine collé
After: Antonio Correggio. Print made by: Franz Hanfstängl. Printed by: Franz Hanfstängl. Published by: Franz Hanfstängl. 1836
Lettered below image, with production details: "N. d. Original auf St. gez. v. Fr. Hanfstaengl" and "Gedruckt bei dem Herausgeber" and "Herausgegeben von Fr. Hanfstaengl", title, "Höhe 10' 1'' Breite 8' 6" and "Königl. Gemälde-Galerie in Dresden".
Curator's comments
Print after Correggio's Madonna with St George, executed for the Confraternita di S. Pietro Martire in Modena, later owned by the Este family; sold to Augustus III of Saxony in 1745-6; now in the Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden [gal. n. 153] See Gould, 1976, p. 206-207.
Bm

21

St Petrus, St Bruno, St Georg
Title (series): Die Vorzüglichsten Gemälde der Königlichen Galerie in Dresden nach den Originalen auf Stein Gezeichnet
The Virgin and Child, amond clouds and surrounded by musician angels, and below St Peter, St Bruno and St George; after Garofalo. Lithograph on chine collé
After: Benvenuto Garofalo. Print made by: Franz Hanfstängl. Printed by: Franz Hanfstängl. Published by: Franz Hanfstängl. 1835-1840
Lettered below image, with production details: 'N. d. Original a. St. gez. v. Fr. Hanfstaengl - Gedruckt bei dem Herausgeber' and 'Herausgegeben v. Franz Hanfstaengl', title, continuing: 'Originalgemälde von Benvenuto Garofalo, gen. Tisio, Höhe 9'10'' Breite 5'1'' ' and 'Königl. Gemalde-Galerie in Dresden'.
Curator's comments
The painting is in the Gemäldegalerie, Dresden, but was gravely damaged during the Second World War; only two fragments remain (bust of St Peter, Virgin and Child); see Fioravanti Baraldi, 'Il Garofalo', 1993, cat. No.142.
Bm
У меня сложилось впечатление, что Петр смотрит с выражением "Ну что ж ты, Георг?".

22

Title (series): The Munich Gallery
St George slaying the dragon; George, wearing armour and an elaborately plumed helmet, rides a rearing horse and raises his sword to strike the dragon; the dragon attempts to pull out a broken spear embedded in its gaping mouth; at the left the princess watching the scene and holding a lamb by its forefoot; after Peter Paul Rubens
Print made by: Karl Feederle. Published by: Piloty & Loehle. After: Peter Paul Rubens. Munich. 1860-1875
Lettered in lower margin left five lines German and right five lines French describing the original drawing by P. P. Rubens, underneath left "Gemalt von P. P. Rubens", centre the address "...Piloty & Loehle in Munchen" with blind stamp, right "Nach d Originale auf Stein gez. v. Carl Feederle"
Curator's comments
After the painting by Rubens in Museo del Prado, Madrid, inv.no.P01644 (Rooses 434). A preparatory drawing on canvas by Rubens is in the Städtisches Museum, Regensburg.
Bm

23

Ontwerp voor de Tweede Bossche Wand- zeven staande heiligen., Antoon Derkinderen, c. 1869 - c. 1925
Rm

24

Frame for a roll of honour with St George and Britannia; foliate border with heraldic devices below.
Print made by: Henry Rushbury. 1914
Lettered with country names, "ROLL OF HONOUR" and in Latin. Signed on plate and in pencil.
Bm
У девы Британии трезубец Нептуна. Не знаю, что означает список гербовых стран, и я не знаю, что такое Сервия, разве Сербия?

25

St George
St George slaying the dragon, chained woman kneeling r, flower border.
Print made by: Francisco Canyellas. 1922
Letterpress title, date: "BARCELONA MXMXXII" verse and publication details.
Bm

Tags: искусство, музей, символы, цивилизация
Subscribe

  • про Мартина и разное

    Решила внезапно поинтересоваться городом Туром, известным своими святыми, Мартином и Григорием Турскими. Тем там оказалось несколько - собственно…

  • про художника Льюиса опять

    Остаток биографии Джона-Фредерика звучит примерно так: Где-то путешествовал пару лет, потом десять лет жил в Египте, возможно, в пустыне, чем…

  • про другого Льюиса

    Выдающийся член человеческого общества (Humane Society). После Edwin Landseer. 1852. London Lettered below image in italics with production…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 8 comments