mudraya_ptica (mudraya_ptica) wrote,
mudraya_ptica
mudraya_ptica

про картинки про Медузу

Насобирала картинок про Медузу (и Горгону).
Тоже ничего непонятно.
У голландцев есть некоторое число картинок про Персея и Андромеду (их вообще больше всего). В Бритмузее картинок побольше и есть разные вещи.
Кроме головы М.Г. на щите Афины-Минервы-Паллас, есть отдельные как бы древние головы.
История усекновения главы Персеем представлена в количестве нескольких штук. Подготовка Персея к действию где-то есть в теме с Мер-мар-курием. Таких еще меньше. Есть парочка картин с героем, побеждающим кого-то с помощью трофея. Спасение Андромеды вариативно, где-то голова изображена, где-то нет. Про этот сюжет будет отдельный набор.
Сестер Медузы практически нет на изображениях.


Pottery askos with painted and three-dimensional decoration. Painted on a pink ground are two winged marine horses flying over a brown sea. Three terracotta Nikai are attached to the false spouts and the handle, and the foreparts of two horses to the wall. Reliefs showing the head of Medusa and a dancing maenad have also been applied.
Culture/period: Daunian, Apulian (local). 270 BC-200 BC (circa)
Made in: Canosa di Puglia(Italy, Puglia, Bari (province))
Excavated/Findspot: Cumae (Italy, Campania, Naples (province), Cumae (Campania - archaic))
Bm

Всё все равно не уместилось, потом будет дополнение.
Еще был(и) голландский корабль с таким названием, про него тоже в следующий раз.


В примерно хронологическом порядке официальных датировок.
Без комментариев.


Bronze figure of Gorgon; running, with arms upraised and wings spread; wearing fillet with three rosettes, necklace, close-fitting chiton and tagged boots; feet restored.
Culture/period: Etruscan
Made in: Etruria(Italy, Etruria (Italy - archaic))
Bm


Handle of a bronze volute-krater (bowl for mixing wine and water) in the form of a Gorgon
Culture/period: Western Greek. 500 BC (circa)
Made in: Taranto (perhaps)(Italy, Puglia, Taranto (province))
Bm


Painted terracotta antefix moulded with the figure of a running gorgon
Culture/period: Etrusco-Campanian, Archaic Period (Etruscan). 525 BC-500 BC
Made in: Campania (probably)
Excavated/Findspot: Capua(Italy, Campania, Caserta (province))
Bm


Cornelian intaglio engraved with a winged head of Medusa in classicising style
Culture/period Roman (?), Hellenistic (?). 2ndC BC-1stC BC
Bm


Panel with the head of a gorgon, probably cut from the short side of a sarcophagus. Pentelic marble. The upper moulding has been left uncut. Traces of a garland can be seen above the lower edge of the panel.
Culture/period: Roman. 150-250.
Made in: Crete (Greece)
Excavated/Findspot: Cydonia (said to be from)(Greece, Crete)
Curator's comments
Этот фрагмент в последние годы ассоциировался с очень похожим фрагментарным рельефом в Осло; оба были идентифицированы как часть архитектурного фриза из Малой Азии, и предполагаемое происхождение лондонского рельефа оспаривалось. <...>
Во многом фрагменты в Лондоне и Осло понесли аналогичный ущерб, который может иметь значение для их истории как объектов в дипломатических коллекциях. На обеих рельефах гирлянда ниже горгонеона была отрезана. Верхние молдинги, по-видимому, незавершенные в древности, возможно, были спланированы. Ноздри обеих горгоней отсутствуют. Рельефы имеют очень похожий размер.
Указанное происхождение Смирны для облегчения Осло должно рассматриваться с осторожностью. Рельеф был отправлен в Норвегию в 1870 году в составе дипломатической коллекции, собранной в Смирне в неизвестную дату. Хотя некоторые предметы были явно местного происхождения, другие, возможно, пришли из других мест; жительница дипломатического сообщества в Смирне привлекала дилеров в древностях с различных мест в Эгейском и Западном Малой Азии.
Bm

Как бы древности кончились, хотя я не все собрала. Еще много монет с круглой головой (с зубами и высунутым языком).


Bronze door-knocker formed of two dolphins with snakes twined around them; on the dolphins sit two satyrs, whose scroll arms support a blank shield; above shield a mask of Medusa; below shield a grotesque mask; inscribed.
Formerly attributed to: Bresciano, Andrea di Bartolomeo. Formerly attributed to: Girolamo Campagna. Venice. 1550-1600
Found/Acquired: Palazzo Martinengodobblo(Italy, Lombardy, Brescia)
Curator's comments
(Происхождение: Ничего не записано. Комментарий от Tait 1981: «Прекрасный бронзовый дверной молоток из Палаццо Мартененго-доббло в Брешии, недалеко от Милана. Хотя герб в центре был частично уничтожен, можно быть уверенным в происхождении этой бронзы от одного клапана дверей Палаццо Дж. Робинсона, который был назначен «арт-рефери» на недавно созданный Музей Южного Кенсингтона, теперь музей Виктории и Альберта. В 1876 году «Каталог Бронзов в Музее Южного Кенсингтона» (см. № № выше), Фортнум сообщает, что он видел, как соседний молоток все еще висел у двери Палаццо в Брешии в 1861 году, добавив, что он был одним из несколько молотков все еще оставались на том месте, для которого оно было спроектировано; неизвестно, когда он вошел в коллекцию Барона Фердинанда.)
This collection is known as the Waddesdon Bequest under the terms of Baron Ferdinand Rothschild’s will.
Bm


Joannes de Valeta Magnus Magister Hospitalis Hierosolimitani...
Portrait of Jean de la Valette, Grand Master of the Order of St John, half-length behind parapet in profile to left, wearing armour, upright sword in his right hand, the other hand resting on a helmet; shield bearing the head of a Gorgon on the left, winged figure crowning La Valette with a wreath at upper right, Christ at upper left, fortified city (presumably Malta) in the distance.
Published by: Matthias Zündt. 1566. Nuremberg (Germany, Bavaria, Mittelfranken (region))
Lettered below image with title in Latin followed by one-line text in German, and production detail: "Nurmberg" and "Mattias Zunndt Excudebat Ao. 1566", and, alongisde top of the image, a two-lines text in German within a cartouche.
Bm


Bust; bronze-gilt; King Xerxes I crowned and bearded; wears breast-plate with bust of Medusa, and cloak over left shoulder fastened with quatrefoil brooch; mounted on wooden base. Numbered 12 on back.
Made in: Italy, late 17thC - early 18thC
Bm


Costume study for a Medusa-like woman, from an album; wearing a dress decorated with flames and masks.
Anonymous. Florentine XVIIc.
Inscribed: "Accompagnatricia/di Proserpina" and "13"
Bm


Silver medal.(obverse) Victory, trampling upon Lille and her shield, takes from her her mural crown. (reverse) Pallas, seated, left, amidst piles of arms, terrifies a French soldier by the Gorgon shield.
Designed by: Philipp Heinrich Müller. Germany. 1708
Inscriptions
SPEOTANTE NEC QVICQVAM AVDENTE EXERCITV GALLOR . MAX . SVB DVCE BVRGVND . LVDOVICI NEP.
Inscription Translation: An immense French army, under the Duke of Burgundy, grandson of Louis, looking on, but not attempting anything.
maker's mark: P. H. M. Inscription Comment: Philipp Heinrich Müller.
obverse
INDEFESSA VIRTVTE INVICTISSIMI EVGENII SAB . PRINCIPIS . MDCCIIX.
Inscription Translation: By the indefatigable valour of the most invincible Eugene, Prince of Savoy, 1708.
INSVLA FLANDR . GALLIS A FOEDERATIS EREPTA.
Inscription Translation: Lille in Flanders is wrested from the French by the Allies.
reverse
SPES HOSTIVM PERTERRITORVM PRAECISA.
Inscription Translation: The hope of the terrified enemy is cut off.
PRVDENTIA FORTISS . DVCIS MARLEBVRG . OBSIDIONEM INSVLANVM PROTEGENTIS.
Inscription Translation: By the prudence of the most valorous Duke of Marlborough protecting the siege of Lille.
Curator's comments
Medallic Illustrations 2, published in 1885, states: Very rare.
(Летом 1708 года было решено предпринять осаду Лилля, самого сильного города во Фландрии, укрепленного Вобаном, который разработал проект для своей защиты, который он передал своему племяннику, который по этому случаю был главным инженером... Лицевая сторона этой медали указывает на неутомимую доблесть принца Юджина, который проводил осаду, в то время как обратная сторона одобряет благоразумие и бдительность Марлборо, который командовал армией прикрытия и отрезал все надежды испуганного врага. Надпись на краю - это реплика на Людовика XIV, который положил подобное на медаль в 1674 году, после того, как голландское вооружение бесплодно угрожало французскому побережью. )
Commemoration of: City of Lille taken, 1708
Bm


The intaglio known as the 'Strozzi Medusa': head of Medusa, in profile to the left, within oval, surmounted by head of Medusa facing front, surrounded by garlands of oak leaves, and surmounting a cartouche.
Print made by: Nicolas Dorigny (wrongly attributed to). Print made by: Girolamo Odam. After: Solon
School/style Italian. 1719
Lettered with production detail: 'inter Arcades Dorindus Nonacrinus maiori modulo del. exorn. et sculp. anno 1719'; inscription in Latin describing the intaglio on a plaque below, with 'Impune spectare licet' around the frame.
Curator's comments
The former attribution to Dorigny resulted from an old attribution pencilled on the verso.
"Dorindo Nonacrino" is the name given to Girolamo Odam da Roma, cavaliere; see Anna Maria Giorgetti Vichi,'Gli arcadi dal 1690 al 1800 Onomasticon', Roma 1977, p. 83 (information provided by Bent Sørensen, June 2012)The famous classical intaglio is now in the British Museum (see 1867,0507.389). According to the inscription on this plate, the gem was then in the Strozzi collection but Hieronymus Odam (1681-1741) was responsible for the production of the plate. The print gives every indication of being separately published. It is certainly not one of Picart's plates for the 1724 catalogue of the Stosch collection entitled 'Gemmae Antiquae Caelatae', and it may have been made when on the market, before being acquired by Stosch.
Purchased from: Charles Francis Arnold Howard, 5th Earl of Wicklow, 1874
Bm


Four priests lying on the ground among books, with two groups of priests standing and looking at them; the scene is surrounded by an ornate border, with Medusa head and poppies in the upper part, books and owls on the sides, and monks preparing food flanking an open book in the lower part; illustration to 'Le Lutrin', Canto V, from an unidentified edition of Boileau's 'Oeuvres'; restrike of an illustration engraved in 1717, with border engraved in 1728
Print made by: Bernard Picart. 1717-1728
Scene lettered with production detail: 'B. Picart scul. dir. 1717', and 'Le Lutrin Chant cinquiéme' on cartouche; border lettered with production detail: 'B. Picart sculp. dir. 1728'.
Curator's comments
There is an impression of the same plate without the border (see 1874,1212.91). The two plates probably belong to separate editions of Boileau's 'Oeuvres' (one published c.1717/18, the other one c.1728); indeed, the inscription on a fronstispiece (1895,1031,186) states that the plate was invented in 1718, and engraved for a second time in 1728.
Bm


François Ier standing on a cartouche, he wears the helmet of Mars, the wings of Nike on his feet, head of Medusa as a breastplate, holds the cadecus of Mercury in his left hand, a raised sword in his right
After: Niccolò dell'Abbate. Print made by: Pierre Chenu. 1750-1780 (c)
Lettered in cartouche below 8 lines of French 'Francoys en guerre est un Mars furieux ... / Minerve, Mars, Diane, Amour, Mercure' beneath which 'Nicolo dell Abbate pinxit P. Chenu Sculp.'
Representation of: François I, King of France
Bm


Medallion; ivory; carved; profile bust of Medusa to left; inscription.
Made in: Italy. 18thC(late)
Inscription Script Greek. Inscription Transliteration SOLONOS.
Curator's comments
This is a copy of the 'Strozzi Medusa', a classical chalcedony intaglio gem that entered the British Museum with the Blacas collection in 1867 (see GR 1867,0507.389). For neo-classical copies of the Strozzi Medusa, see PE 1913,0307.170, an intaglio gem; PE 1978,1002.256, a sulphide cameo, PE 1900.0623.205, a Tassie red glass cast, and PE 1993,1011.1, a Minton vase decorated with the Strozzi Medusa in pâte-sur-pâte.
Bm


Medallion, stoneware ('white waxen biscuit'), circular, moulded in high relief with the head of Medusa ; mounted in a circular, beaded, brass frame. Marked.
Factory of: Wedgwood & Bentley. 1773-1776 (circa)
Factory in: Etruria (?)(England, Staffordshire, Stoke-on-Trent, Etruria (England))
maker's mark WEDGWOOD & BENTLEY
Curator's comments
Dawson 1984
This circular medallion in the waxen composition modelled with the head of a Gorgon in extremely high relief is a masterpiece of the potter's art (p. 48, figs 33, 34). According to the firm's catalogue issued in 1787, the head was based on 'an exquisite marble in the possession of Sir W. Hamilton'. These medallions were produced in several versions and are more common in blue jasper than in the waxen composition. It is not entirely clear which type Josiah is referring to in his letter to Bentley of 25 November 1776 (E.25-18719), but the letter helps to date the Museum medallion. He wrote: 'We will make no more Gorgons Heads - But these being some of the finest things we have, & not knowing they did not sell, we ventur'd to make a few more of them at a time when we did not know what to make.' However, it is worth remarking that the subject was in production at a much later date during the nineteenth century.
(Этот круглый медальон в восковой композиции, смоделированной с головы Горгоны в чрезвычайно высоком рельефе, является шедевром искусства гончара (стр. 48, рис. 33, 34). Согласно каталогу фирмы, выпущенному в 1787 году, голова была основана на «изысканном мраморе во владении сэра У. Гамильтона». Эти медальоны изготавливались в нескольких вариантах и чаще встречались в голубой яшме, чем в восковой композиции. Не совсем ясно, о каком типе Иосия упоминает в своем письме к Бентли от 25 ноября 1776 года (E.25-18719), но письмо помогает датировать медальон музея. Он писал: «Мы не будем делать больше горгоновских голов. Но это были некоторые из лучших вещей, которые у нас есть, и не зная, что они не продают, мы хотели сделать еще несколько из них в то время, когда мы не знали что делать». Однако стоит отметить, что предмет был в производстве гораздо позже, в течение девятнадцатого века.)
Bm


Alabaster (?) bust; head of Athena; helmeted with Gorgons, worn high on head; restored.
Date 1600 - 1800
Bm


Struck silver medal.(obverse) Bust of Marie Antoinette, left, wearing a cameo of Louis XVI around her neck. (reverse) Depiction of a bare breasted Medusa holding a flaming torch, right, and a set of scales in her left hand; the scales hold a crown and piece of paper on which is written 'La Loi', which are outweighed by a dagger, symbolic of death.
Die Engraved or Modelled for Reducing Machine: Daniel Friedrich Loos. Die Engraved or Modelled for Reducing Machine: Friedrich Wilhelm Loos.
Berlin, 1794
Inscription Language French: MARIE ANTOINETTE REINE DE FRANCE
obverse: LOOS
reverse: L'ACCUSE LA LUGE L'EXTERMINE
reverse exergue: LE XVI OCTOBRE MDCCXCIII
Commemoration of: Execution of Marie Antoinette (16 Oct 1793).
Bm


Обратная сторона медали


Intaglio; amethyst; winged head of Medusa to right, bent slightly downwards, eyelids drooping; wings in hair and snakes knotted under chin; in gold ring with blue enamel and swivel.
Date 18thC
Bm


Terracotta Campana relief depicting the Gorgon's head flanked by boys on dolphins. 1768-1805.
Bm


Death of Abel
Adam and Eve discovering their dead son, kneeling beside the body on the ground at left; ornate frame surrounding, with medusa-like head above; after W H Brown, illustration from 'Cooke's Edition of Select British Poets'.
After: W H Brown. Published by: Charles Cooke. Print made by: John Purden. Print made by: Robert William Satchwell. London, 1804.
Lettered a swag of fabric in the frame with title, description, reference, Book IV, Page 116 and production detail: "Designed by W. H. Brown/Ornamented by R. Satchwell/Engraved by J. Purden[sic] for/C.Cooke April 21. 1804" and below image at right: "I. Purden[sic] sculp."
Curator's comments
The inscribed printmaker's name a mistake for J Burden?
Bm


Odysseus Slaying the Suitors
Odysseus standing in the centre with sword and shield in hand, a soldier fleeing his blade at left, behind him Athena guides his actions, her aegis, a Medusa-head, in the clouds above her; after a lost painting by Fuseli, illustration to Pope's translation of Homer's 'Odyssey'; proof before all letters.
Published by: F I Du Roveray. After: Henry Fuseli. Print made by: Luigi Schiavonetti. London, 1806.
Lettered below image with production detail: "Painted by Hy. Fuseli R.A.", "Engraved by Ls. Schiavonetti" and publication line: "Published 1st October 1806 by F. J. Du Roveray, London."
Bm


Head of Medusa, in profile to left, mouth slightly open; in an oval medallion; in reverse after Worlidge; published state.
Published by: S Hollands, made by: Burnet Reading. After: Thomas Worlidge. London, 1818.
Lettered above image with title, below image with production detail: "Worlidge del.", "B. Reading sculp.", publication line: "Published Oct 17 1818 by S. Hollands 11 Vauxhall Walk Lambeth."
Bm


Gold archaeological style bracelet with applied scrolls of filigree on the clasp and hinged vertical rods separating three onyx cameos. The largest central cameo is a signed head of Medusa, the others are the classical heads of Venus and Hymen.
Made by: Tommaso Saulini (cameos). Rome. 1850 (circa)
Inscription Content: T. Saulini F. Inscription Comment: Tommaso Saulini.
Curator's comments
Text from catalogue of the Hull Grundy Gift (Gere et al 1984) no 913:
The pattern of circles of wirework, in this case both plain and twisted wire, interspersed with beads, occurs with enamel inlay on the 'Aurora' cameo (916). For further Roman goldwork in the 'archaeological style' see 918 and Gere et al 1984 (pp.140-162, especially nos 952, 954 and 958). (Charlotte Gere) Originally described in the catalogue as 'possibly Apollo and Diana', now identified as Venus and Hymen. The profile head of Venus is after the Capitoline type. See 'Jewellery 1789-1910' by Shirley Bury 1991, vol.I, p.225, pl.111See also C. Gere & J. Rudoe, 'Jewellery in the Age of Queen Victoria: A Mirror to the World', London, British Museum, 2010, fig. 476 p.473.
(...Для дальнейшего римского золотого дела в «археологическом стиле» см. 918 и Gere et al 1984 (pp.140-162, особенно nos 952, 954 и 958)... Первоначально описанный в каталоге как «возможно Аполлон и Диана», теперь обозначается как Венера и Гимен... )
Bm


Gold brooch with a central sapphire cameo head of Medusa in a heavy ropework setting bordered with pearls, each pinned to a stem decorated with ropework. The pins are stopped at the outer edge with minute cabochon rubies. The setting is marked on the reverse with the maker's mark in applied wirework and an engraved monogram on the back of the cameo..
Workshop of: Castellani. 1870 (circa)
Curator's comments
Text of catalogue of Hull grundy Gift (Gere et al 1984) no. 954:
Установка гравированных драгоценных камней в золотых ободах (обычно плоских), окруженная более крупными драгоценными камнями, характерна для поздних античных и византийских украшений, которые были приняты в возрождении Каролингов девятого века. Семья Кастеллани, вероятно, имела доступ к поздним античным и византийским примерам, но они также, вероятно, увидели сохранившийся фрагмент так называемого «Эскрена де Карл Великого» или святилища Карла Великого в Кабинете министров в Париже. Последний установлен с большой античной инталии, в первом веке портрет Джулии, дочери Императора Тита, греческим гравером Еводом, который часто копировался в восемнадцатом и девятнадцатом веках. ... Жемчуг, установленный на штифтах, часто встречается на поздних средневековых украшениях и появляется также на parure «Каролингском» (рис. 390). Но Аугусто [Кастеллани] перечисляет ряд драгоценностей с границей равномерно расположенных круглых камней в разделе «Возрождение» его «хронологической коллекции», предполагая, что он думал об идее «Возрождение» (см. Стр. 411). Линия между Ренессансом Италии и готической северной Европой в 15 веке была неизбежно размыта»(Шарлотта Гир)
Bm


Struck? iron medal.(obverse) Female head left, based on the nymph Arethusa from coins of Syracuse, but with snakes in her hair like Medusa; border of three dolphins.
(reverse) Britannia driving chariot right, pulled by lion with five human heads, perhaps representing British colonies.
Designed by: Gustav Adolf Daumiller. Die Engraved or Modelled for Reducing Machine: Gustav Adolf Daumiller. 1900-1916
Bm


Обратная сторона медали


Plaster cast of terracotta mould for relief of running gorgon.
Date AD 1900 - 1920
Associated names. Representation of: Silenos
Original from: Agrigento (town)(Italy, Sicily, Agrigento (province))
Bm

Tags: вещи, искусство, музей, символы, скульптура, цивилизация
Subscribe

  • про чтение

    Перечитываю Ван Зайчика, а нет, Ван Гулика, впрочем какая разница, и то, и другое - детективное фэнтези, хотя про Гулика так почему-то говорить не…

  • про альбом с картинками

    Закрывая тему Аткинсонов, все-таки решила написать про самую известную работу Аткинсона-1, по крайней мере, самую известную в России, - про альбом…

  • про статью про иконы

    Покров из Ново-Иерусалимского музея. Дальше статья про старообрядческое искусство и источники его поступления в музеи из полюбившегося вам

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 57 comments

  • про чтение

    Перечитываю Ван Зайчика, а нет, Ван Гулика, впрочем какая разница, и то, и другое - детективное фэнтези, хотя про Гулика так почему-то говорить не…

  • про альбом с картинками

    Закрывая тему Аткинсонов, все-таки решила написать про самую известную работу Аткинсона-1, по крайней мере, самую известную в России, - про альбом…

  • про статью про иконы

    Покров из Ново-Иерусалимского музея. Дальше статья про старообрядческое искусство и источники его поступления в музеи из полюбившегося вам